Zagadnienia do egzaminu z informatyki – klasa 6

  1. MS Excel
    Uczeń:
    • wyjaśnia pojęcia: „arkusz kalkulacyjny”, „tabela”, „komórka”, „wiersz”, „kolumna”
    • omawia przeznaczenie arkusza kalkulacyjnego
    • wyjaśnia, na czym polega adresowanie komórek
    • objaśnia różnice w zapisie adresu pojedynczej komórki i zakresu komórek
    • charakteryzuje funkcję i formułę
    • wprowadza dane do tabeli
    • formatuje komórki
    • stosuje formatowanie warunkowe
    • stosuje funkcję SUMA
    • stosuje proste formuły
    • sortuje dane w tabeli
    • prezentuje dane zawarte w tabeli za pomocą wykresu
    • formatuje wykres
    • dobiera rodzaj wykresu do przedstawienia wskazanych danych
  2. Poczta internetowa i wirtualna komunikacja
    • Uczeń:
    • korzysta z poczty elektronicznej zgodnie z zasadami netykiety
    • tworzy i edytuje kontakty na koncie poczty elektronicznej
    • rozpoznaje podstawowe emotikony
    • dołącza emotikony do wiadomości e-mail
    • dołącza załączniki do wiadomości e-mail
    • korzysta z wiadomości błyskawicznych (czatu) zgodnie z zasadami netykiety
    • korzysta z usług w chmurze – współtworzenie dokumentów
    • korzysta z funkcji dostępnych na wybranej platformie internetowej
    • stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z internetu
    • stosuje się do zasad netykiety
    • w bezpieczny i odpowiedzialny sposób korzysta z poczty elektronicznej
  3. Scratch
    Uczeń:
    • wyjaśnia, na czym polega programowanie
    • omawia zastosowanie zmiennych, zdarzeń, pętli
    • wyjaśnia pojęcie „algorytm”
    • wyjaśnia, jak wykorzystać algorytmy do rozwiązania danego problemu
    • tworzy program w języku Scratch
    • wykorzystuje zmienne i powtórzenia do pracy z programem
    • korzysta z poznanych poleceń języka Scratch
    • wykorzystuje język Scratch do pisania własnych gier
    • korzysta z pętli (powtórzenia) bloku poleceń
    • korzysta z instrukcji warunkowych
    • korzysta z algorytmów przy rozwiązywaniu problemów (także przy tworzeniu programu)
  4. Gimp
    Uczeń:
    • objaśnia zastosowanie warstw w programie GIMP
    • omawia podstawowe narzędzia programu GIMP
    • opisuje zasady korekty zdjęć
    • tworzy nowe warstwy
    • przemieszcza się między warstwami i wykorzystuje ich możliwości
    • korzysta z narzędzi dostępnych w Przyborniku
    • korzysta z warstwy z tekstem i zmienia parametry wpisanego tekstu
    • kopiuje i wkleja na inne warstwy zaznaczone obiekty
    • stosuje różne rodzaje zaznaczeń
    • stosuje filtry w obróbce zdjęć
    • dokonuje fotomontażu